Ernæringsklinikken
Læs om Ernæringsklinikken, hvis du har fået tid til en samtale; herunder hvad du skal være opmærksom på, praktiske oplysninger mm.
Om klinikken
Patienter vi behandler
Vi tilbyder diætbehandling og ernæringsterapi til udvalgte patientgrupper. For at komme i behandling hos os skal du henvises af en af hospitalets klinikker eller afdelinger.
Vi ser patienter med følgende problematikker:
- Type 1 diabetes
- Cøliaki
- Hjertesvigtsymptomer i NYHA-klasse III og IV
- Irritabel tyktarm (IBS)
- Inflammatorisk tarmsygdom (IBD)
Faggrupper du møder
Når du kommer i klinikken, møder du kliniske diætister. Du kan derudover møde studerende, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
Før du kommer
Bliv henvist
For at du kan komme ind til undersøgelse eller i behandling hos os, skal du have en henvisning af en af hospitalets afdelinger.
Det er den afdeling, der henviser dig, der booker den første samtale i klinikken, og som sørger for, at du får et indkaldelsesbrev.
Læs dit indkaldelsesbrev
Du modtager som udgangspunkt indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske, når du kommer
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra
Læs mere om at blive indkaldt til hospitalet
Forbered dig
Læs dit indkaldelsesbrev og bilag grundigt
Det er vigtigt, at du læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Det er som udgangspunkt ikke noget, du skal forberede til første samtale. Læs dog bilaget i forhold til parkering mm.
Du må gerne tage en pårørende med.
Skriv dine spørgsmål ned
Det er en god idé at få skrevet ned, hvad du gerne vil vide.
Planlæg transport
Planlæg, hvordan du kommer til og fra hospitalet. Det er ikke muligt at få kørselsgodtgørelse i forbindelse med et besøg i Ernæringsklinikken.
Hvis du har behov for tolk
Vær opmærksom på reglerne for tolkebistand, og hvornår man selv skal betale for tolk.
Se regler på priser på retsinformation.dk
Afbud eller ændring af tid
Ring til den afdeling eller klinik, der har henvist dig til Ernæringsklinikken, hurtigst muligt, hvis du bliver forhindret i at komme. De vil sørge for, at du får en ny tid, hvis du ønsker det.
Dit besøg
Når du ankommer
Handicaptilgængelighed
Der er adgang til Ernæringsklinikken, hvad enten du sidder i kørestol eller har andre særlige behov. Du kan låne en transportstol ved alle større indgange. Den nærmeste indgang for klinikken er indgang C. Du vil også kunne finde et handicaptoilet i tilknytning til klinikken.
Meld din ankomst og vent i venteværelset
Skan dit sundhedskort ved ankomststanderen. Du får en bon med et nummer og kan tage plads i venteværelset, som deles med Klinik for Diabetes og Hormonsygdomme. Du bliver kaldt ind, når det er din tur.
Ventetid
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid.
Mad og drikke
Det er ikke muligt at få noget at drikke eller spise i klinikken. Vi anbefaler derfor, at du selv medbringer det, du har brug for.
Dit forløb
Dit første besøg
Første besøg i Ernæringsklinikken består af en samtale, hvor vi vejleder dig ud fra årsagen til, at du er blevet henvist til os. Vi tager i vores behandling og vejledning udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Din behandling
I Ernæringsklinikken tilrettelægger vi forløbene ud fra den enkeltes behov. Vi kan derfor ikke på forhånd sige, om dit forløb vil bestå af et eller flere besøg/samtaler.
Afslutning af dit forløb
Du er tilknyttet klinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os, og de aftaler vi har lavet.
Vejledninger og materiale
Se eksempler på det materiale og de vejledninger, vi anvender i Ernæringsklinikken:
Mad og måltider til ældre (Sundhedsstyrelsen)
Hvis appetitten er lille:
Til pårørende
Du er som pårørende velkommen til at deltage i samtalen, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- høre, hvad der bliver sagt under samtalen
- stille spørgsmål
- forberede spørgsmål hjemmefra
- følge op på aftalerne i klinikken, når I kommer hjem igen
Praktisk på hospitalet
Nedenfor finder du en række praktiske informationer om Regionshospitalet Randers. Du kan finde flere emner og mere uddybende informationer om emnerne på siden Praktisk information.